Arrangera tävling
Tävling är för många höjdpunkten med idrottsutövande, därför är det otroligt viktigt med lyckade tävlingsarrangemang så att deltagarna lämnar tävlingen lyckliga, oavsett hur det gått resultatmässigt. I kidsvolley är resultatet rent siffermässigt oviktigt utan det viktiga är att ha roligt och utvecklas. I fyrmannavolleyboll korar man vanligtvis medaljörer och lagen får placeringar, men har man ett lyckat arrangemang kommer även de som hamnat i botten lämna hallen både glada, och som bättre volleybollspelare än de var när de anlände.
Planera tävlingen
En god planering är A och O när man ska genomföra en tävling. Har man tänkt efter före är det mindre som kan gå fel, och man kan utan stressnivå uppöver öronen genomföra tävlingen.
När och för vilka?
Avgränsa tävlingen till vissa klasser, t.ex kidsvolley och U11, bara kidsvolley, fyrmanna, u17 och u21 eller annan konstellation beroende på hur många man antar kommer och hur många planer man har tillgängliga.
När ni har beslutat för vilka tävlingen ska vara, bestäm ett datum och boka hall(ar) den tid tävlingen förväntas ta, med lite marginal före och efter.
Sprid information
Se till att alla får veta att ni ska ha tävling. Kontakta distriktsansvarige så att de lägger in det i distriktets tävlingskalender samt släpper en nyhet om tävlingen, maila de kontakter ni har i övriga klubbar och använder er av er egen hemsida, facebooksida, övriga sociala medier samt nyhetsbrev.
Det ska helt enkelt inte undgå någon i er förening eller i kringliggande klubbar var, när och för vilka det är turnering.
Ordna med funktionering
Brukligt är att föräldrar till de åldersgrupper som ska spela står för markservice, t.ex att sätta upp planer och att bemanna kiosk. För mer information om vad för funktionering som krävs för ett lyckat arrangemang, se här.
Bjud in lokal media
Lokalmedia är ofta intresserade av positiva evenemang som riktar sig till barn och ungdomar. Skicka ut ett pressmeddelande om att ni ska ha turnering cirka en vecka före tävlingen.
Anmälan, lottning och spelschema
När turneringen är planerad och information gått iväg är det dags att invänta anmälningarna, det är först när de är inne som man kan lägga upp tävlingsdagen.
Ta emot anmälan
Sätt ett datum för sista anmälan. Sätt det så sent som möjligt, men tänk på att inte sätta det för sent så det blir för stressigt med lottning och skapande av spelschema. Det kan ju göras först när man vet hur många lag man har.
Att administrera anmälningar görs med fördel genom google docs-formulär. I dessa kan klubbar anmäla lag på ett enkelt sätt så att man som arrangör får en enkel överblick över anmälda lag. I anmälan till en tävling bör följande finnas med:
Vilken förening, antal lag i respektive klass, kontaktperson och kontaktuppgifter. Exempel finns här
Anmälan från egna spelare administreras även de genom google docs. Man hänvisar föräldrar i mail till att anmäla i ett google-docs, som man även kan länka till på klubbens hemsida. I docsen bör man förutom barnets namn och föräldrars kontaktuppgifter även fråga vilken klass de önskar delta i samt ifall föräldern kan skjutsa eller coacha. Exempel på docs för anmälan till turnering finns här.
Lagindelning av egna spelare görs på samma sätt som när man åker på tävling
Lottning och spelschema
Beroende på hur många lag som anmäler sig, hur många tävlingsklasser man har och hur många planer man har tillgång till kan lottning och spelschema vara en hel vetenskap. Nedan ges några enkla tips
Kidsvolley och level 4
I kidsvolley och fyrmanna level 4 är huvudsyftet att få till jämna matcher, och egentligen behövs ingen gruppindelning utan man kan spela matcher mot varann huller om buller. Det enda viktiga är att samma lag inte ska få möta varann två gånger, och att man i så stor utsträckning som möjligt ska se till att lag från olika klubbar ska spela mot varann.
I kidsvolley och U11 spelas matcher på tid, och det brukar vara lagom att alla lag får spela 5-8 matcher, men beroende på hur många planer man har tillgång till kan det variera. En turnering för så unga spelare bör inte pågå mer än fem timmar, inklusive samling, lunchpaus och prisutdelning.
Fyrmanna och sexmanna
För äldre barn och ungdomar kan en tävling hålla på längre tid, men en tävling bör inte börja före 9 eller sluta efter 16, ju kompaktare man kan hålla det desto bättre.
Ett lottningsschema för olika antal lag finns här: Lottningsmall volleyboll. Hur man fördelar de olika tävlingsklasserna och hur lång tid det tar beror på hur många planer man har tillgång till, och ifall det tar för långt eller för kort tid får man tänka annorlunda. Strävan ska dock alltid vara att alla får spela ungefär lika många matcher, och att alla är kvar efter slutspel.
Seedning bör främst göras efter klubbtillhörighet, så man inte får möta sina egna klubbkompisar. Men det kan även göras efter uppskattad slagkraft.
Ett revolutionerande sätt att lägga spelschema som ligger helt i linje med idrotten vill är att först ha ett gruppspel, och sedan gå vidare med ett nytt gruppspel där de olika ettorna ställs mot varann, de olika tvåorna, treorna etc… Detta system är även tillämpbart i lägre åldrar, för att få till jämnare matcher.
Inventera material
För att inget ska saknas på tävlingsdagen är det bra att några dagar i förväg kontrollera att man har tillgång till allt som behövs. Ett blädderblock per bana, två visselpipor per bana, en matchboll per bana, en dator och skrivare med papper, ett gäng pennor, tillräckligt många matchprotokoll, tiotalet spelscheman alternativt QR-koder till webbsida med spelschema samt tillräcklig mängd medaljer och priser.
Fyll upp kiosken
Kiosken är en viktig del av turneringar. Förutom att det höjer stämningen och tillför ett syfte att barnen och de vuxna kan hålla sig mätta under dagen är det också en viktig inkomstkälla för föreningen. Under en större turnering kan kiosken omsätta femsiffriga belopp.
Vad man ska ha i kiosken beror lite på vad det är för turnering. Under en kidsvolleyturnering kommer man sälja mycket festis, kaffe och korv/toast medan under ungdomsturneringar är det större omsättning på läsk och godis.
Tävlingsdagen, före matcherna startar
Har man gjort förarbetet väl så har man på tävlingsdagen ett gäng funktionärer som är redo att ta sig en tilldelad uppgift. Tillräckligt många planfunktionärer, kioskbemanning, färdigtryckta spelscheman i den mån det går, planerat slutspelsträd och allt. Nu gäller det att göra en lyckad tillställning för alla barn och ungdomar.
Ett schema för en tävlingsdag kan se ut enligt följande:
10.00 – 10.30 Registrering av lag
10.35 – 10.45 Tekniskt möte alla coacher
10.45 – 10.55 Gemensam uppvärmning i A-hallen (gäller framförallt kidsturnering)
11.00 – 13.00 Matcher
13.00-13.30 lunchpaus
13.30-15.00 matcher
15.00 – 15.15 Prisutdelning
Rigga anläggningen
Innan barnen kommer är det av yttersta vikt att man har gjort allting färdigt. Planer ska va uppsatta med visselpipor, blädderblock och matchbollar. Spelscheman ska sättas upp, musikanläggning och mikrofon kopplas in och kiosken ska vara uppe och tydligt visa sortiment och priser.
Ett sekretariat per hall gör att allting fungerar mycket enklare, så man slipper springa mellan hallar med resultaten. Man kan sedan ha en funktionär som i sin tur rapporterar resultat till huvudsekretariatet som för in alla resultat på en dator.
Registrering
Se till att alla lag registrerar sig när de kommer till entrén, på så sätt vet man att alla är där och man kan ge lagledaren ett litet infoblad om vad som gäller för dagen.
Vid små turneringar räcker en registreringsstation, men ska man anordna en stor turnering kan man ha en per klass för att lättare kunna hantera och kunna bocka av klasserna efterhand. När registreringen är klar meddela tävlingsledare
Tekniskt möte
Berätta om dagen, vad som gäller med t.ex rapportering av resultat, servelinje, prisutdelning och annat matnyttigt. Ge chans att ställa frågor.
Gemensam samling
Man kan ha en stor gemensam samling i en hall eller på läktare där man hälsar alla barn välkomna och berättar väldigt kort om vad som ska hända, samt vilka som spelar första matcherna på respektive plan. Denna samling är ett utmärkt tillfälle för ett gruppfoto, något som media ofta är väldigt intresserade av.
Gemensam uppvärmning (kidsvolley)
En uppvärmning i typ aerobics/röris ledd av en bra instruktör är ofta väldigt uppskattat av barnen. Den gemensamma uppvärmningen kan hållas samtidigt som de vuxna har tekniskt möte, vilket underlättar för de ledare som kommer ensamma med barn att gå på mötet.
Turneringen
Det finns två typer av turneringar, kidsvolleyturneringar och fyrmanna. Spelformen U11 fungerar både i samband med kidsvolley och fyrmanna, och kan spelas både på tid och med fulla set.
Kidsvolleyturnering
Kidsvolleyturneringar har ofta ett tight spelschema, matcherna kan vara upp till tio minuter långa, med paus på två minuter mellan matcherna. Att hålla spelschemat är viktigt, och märker man att man drar över någon minut bör man omgående korrigera genom att göra nästa match en minut kortare. Det märker inte barnen ändå.
För att lätt skilja på när det är match och inte kan man med fördel starta musik när matcherna tar slut, och när musiken stängs av kan första serven/kastet i nästa match gå. På så sätt får man alla att börja och sluta spela samtidigt. Tänk på att det behövs en musikanläggning per hall, och var tydliga med att boll som spelas när musiken börjar spelas klart.
Någon utav coacherna räknar poäng på den plan deras lag spelar, och vinnande lag rapporterar sedan resultatet till tävlingsledaren. Ifall man inte ska använda resultaten för att göra nya jämnare grupper finns ingen anledning att spara på resultaten, i kidsvolley är ju ändå alla vinnare.
Ifall man behöver lunchpaus eller inte beror på hur lång tid turneringen väntas pågå, samt ifall det blir några naturliga pauser på över en halvtimma eller inte. Vanligtvis
Fyrmannaturnering
En fyrmannaturnering kan spelas på tid, och då gäller samma premisser som i kidsvolley utom att man även måste sätta upp funktionärer, då lagen turas om att döma varandra.
I normalfallet spelas dock en fyrmannaturnering med fulla set, vilket innebär att matcher slutar vid olika tillfällen på olika planer. Där gäller det att som tävlingsledare notera ifall någon plan springer iväg, varvid man kan flytta matcher mellan olika planer.
Dömande lag rapporterar resultat till sekretariatet, som förutom att skriva upp resultaten på något av alla spelscheman föra allmän beskådan även för in allt i tabeller på datorn för att snabbt kunna göra ett slutspelsschema när gruppspelet är över.
Försök att alla ska spela så lika länge som möjligt, så att samtliga klasser är klara ungefär samtidigt. Blir det stor skillnad kan man dock hålla prisutdelningar efterhand.
Lunchpaus är ofta inte nödvändigt i en fyrmannaturnering, då man ofta har någon match man varken spelar eller dömer. Undantaget är ifall det är trelagsgrupper, varvid man kan ta en lunchpaus efter genomfört gruppspel. En kortare paus för att räkna ut slutspelsschema behövs dock.
Fotografera
Ta mycket kort och filma under tävlingen, berätta dock i förväg att ni kommer göra det så att alla vet om det och man kan avböja att vara med. Foton kan sedan publiceras på webben
Prisutdelning
Prisutdelning är det sista intrycket barnen och ungdomarna kommer få av er turnering, och det är viktigt att det blir lyckat så att de vill komma tillbaks.
Kidsvolley och level 4
I kidsvolley och level 4 ska alla spelare få medalj, och för att göra prisutdelningen riktigt stämningsfull kan varje lag under turneringen önska vilken låt just de vill springa upp på prispallen till.
Ställ en plint som prispall, lägg några tunna mattor framför och säg till alla barn att sätta sig längsmed mattorna. Ropa sedan upp lagen och låt dem marschera fram till sin låt, ta emot sina medaljer och låt det sedan rulla på i högt tempo.
Fyrmanna level 5-7
I fyrmanna är det normala att man har prisutdelning av det mer traditionella slaget, där ettan tvåan och trean får pris. Medaljer och eventuellt pokaler delas ut till lagen när de står på prispallen, och passande musik spelas.
Efter tävlingen
När tävlingen är slut får man äntligen tid att pusta ut, men det finns vissa saker som måste göras
Återställ allt
En självklarhet är att man lämnar hallen ren och snyggt, det gäller även kiosk och andra faciliteter man haft tillgång till. Återställ allt material så att ni är redo för en ny träningsvecka
Publicera bilder och filmer på sociala medier och hemsida
Förhoppningsvis har ni tagit massa bilder och filmat under turneringen. Se till att publicera allt de mediekanaler som ni använder i er förening.
Skriv ett referat om dagen
Skriv ett referat och lägg ut på er hemsida, samt skicka till lokala medier tillsammans med de bilder ni tagit. Då finns möjligheten att komma med i tidningen även ifall det inte varit journalister på plats.
Utvärdera
Se till att ni tar in erfarenheter om vad ni gjorde bra och vad som kan göras bättre, och skriv ner så ni har till nästa gång det är dags att arrangera turnering. Skicka gärna ut mail till alla föreningar som deltagit där ni framförallt tackar för deltagandet, men också frågar vad de tyckte om tävlingen och ifall de har förslag på förbättringsområden.